fredag 24 december 2010

christmas is here tammtadamm.

det första jag gjorde när jag kom till iskalla vasa var att föra mobilen på service och träffa mina gamla klasskompisar.

när jag kastat väskorna in i sovrummet/lekrummet ringde systern och genast var jag barnvakten the queen. sov över på en soffa för allt tog så lång tid och hela gårdagen ägnades åt samma sak, samt blombud gånger 46.

jag var trött och irriterad. stressad. pappa hade ringt för länge sen och sagt att maten är klar och efter det ska vi åka och julhandla.

febrilt letade jag efter sista huset att lämna julstjärna vid på vägen hem. det var mörkt och jag fattade inget. chansade och insåg att jag var helt på fel ställe.

backade för att svänga och köra vidare. vart backar jag? nåjo, i diket. jag såg ju inget dike. bara snö. äckelsnö.

precis när jag tog upp mobilen för att ringa pappa piper den till och batteriet dör. jaha.
jag går in till närmsta hus. det var en duktig och snäll kvinna som bodde där. hon fattade hur man agerar i lägen som dessa. vi var lite släkt också, sa hon.

men vi var ändå tvungna att kalla på pappa med starkare bil, som drog upp mig i ett huj.

han fick också köra den sista julblomman. jag fick så leidon.

sedan handlade vi julmat. det var ganska kaos. jag tänkte hundra gånger på andra människor och familjer. det gjorde tydligen pappa också för när vi sedan fikade på neste frågade han "tråor do ader har e sådeee på jul å? sådee som vi?"

nej sa jag. nee, he har di it.

sen åt vi bara. tuggade. svalde. såg på snön. jag såg på pappa. han var fin.

julen är alltid ett kaos här. samma sak varje år. precis.

men nu är den här och jag ska göra det bästa av den. äta skinka och hoppas på att ingen stup i kvarten kommenterar något vasst gällande mina kläder, min hållning, mitt språk, hur jag äter eller hur jag bara är.

GOD JUL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar