onsdag 20 januari 2010

fina elvria.

Elvira lämnade oss igår. Världens bästa, sötaste, klokaste och finaste hund. Nästan 13 år gammal. Med andra ord tog åldern henne. Medelåldern för hennes ras är 8-10 år. Hon var så klok så hon förstod hur man lever lite längre. Men på senaste tiden har hon varit trött och till slut orkade hon inte ens stiga upp för att äta, knappt lyfta upp huvudet. Så igår kom veterinären och lät henne somna in. Nu behöver hon åtminstone inte lida.

Jag kommer ihåg när vi hämtade henne. Jag var sju år. Det var jättelång väg dit. Uppfödaren berättade att hon åt allt. Det var nästan sant också. Speciellt bananer. Jag kommer ihåg den sista banan jag gav till henne. Vi delade den, hon och jag. Jag kommer ihåg hur liten hon var när jag satt i rullstol, hur glad hon alltid har varit och fattat att hon inte får springa på mig. Gångerna hon har tröstat mig och varit min enda trygghet uppe på vinden i förra huset. Hur hon alltid, nu på slutet, kämpade sig upp till mitt rum genast hon hörde att jag spelade gitarr.

Kanske skaffar jag hund igen. Men aldrig får jag tag i en så fin som Elvira. Det fanns en. Jag fick känna henne i 12 år. Tack.

4 kommentarer: