torsdag 24 december 2009

yrkesinriktning och skit.

Pappas kärring tjatar i ett om hur Elvria betedde sig när de var ute på promenad, alla negativa saker hon kunde komma på. Bara så att pappa ska bli ännu mer övertygad om att han borde avliva henne. Elvira får väl äta snö istället för dricka vatten, vem fan bryr sig? Jag ska börja anteckna människans dryckesvanor och sedan klaga. Sen var pappa förbannad när hon låg på trappan när han "ha städa åpp trappon". Skona mig. Det är en trappa. Det blir inte smutsigt för att en hund ligger på en matta på trappan. Istället borde han tänka på alla som går där med skor och grejer.
Nåja, nog om hunden, jag är bara så trött på att de ska klaga på henne jämt och göra allt värre än det är. Hon är snart 13 år gammal, jag undrar hur pigga och kloka beteendemönster de själva hade om de hade levt fem år över förväntad livslängd.

Nå sen då? Vasabladet hade ett reportage om en kille som ansågs vara Vasas mest lovande kreativa fotograf, eller något i den stilen. Han hade gått FKF och studerat foto där. Jag visade det åt pappa.
- It studerar man jo na foto tär väl.
- Jåhå, nåo har jo jag he no å.
- Janå he räknas jo it som na yrkesinriktade studier. Och så på med sucken och tron om att den yngre dottern aldrig blir något.
- Slut, itt veit do jo ho bra ee tidee.
Det avslutades med ett hånfullt leende.

Han är så trångsynt som tror att allt måste vara yrkesinriktat och inriktat så som det alltid har varit. Han vet inte att det nog alltid blir som det är meningen. Jag tror han saknar ödestron.

Nå han är nog en bra pappa. Han bara inte riktigt förstår alltid. Vi ska fira jul nu.
God jul till er alla!

2 kommentarer: