fredag 8 maj 2009

thank god it's friday

Beslutet är fattat - jag skippar studentfesten, dimmissionen, jag skippar allt. Istället är en resa med far, syster och broder nummer två i åldersordningen nära. Det, om något, är något jag aldrig hade trott att skulle hända och något jag ser mycket hellre än studenter och kafferep. I min familj är vi nämligen inte speciellt familjära och därför vore det extra spännande att för en gångs skull göra något "stort" tillsammans. Ännu är ingenting bestämt men det funderas på och det är ett framsteg.

I tisdags utövade jag min roll som Faster Ida och tog hand om mina brorsbarn medan föräldrarna tog hand om deras får. Vi gjorde något som såväl jag som barnen gillar - läste sagor. Den ena handlade om Emilia som blev sjuk och skulle till doktorn och jag läste "Pappa lugnade Emilia och strök henne på ryggen.", och Linnéa frågade genast "me ett strykjään elär?". Det var så gulligt så jag ska aldrig glömma det. Puss.

Imorgon åker jag hem för att jag ska med pappa på konsert och för att det är morsdag på söndag. Min första morsdag utan att ha någon att fira, så att säga. Jag vill vara hemma ändå. Har ingen aning om vad vi ska göra. Jag tänker komma ihåg mommo. Hur hon helt och fullt accepterade och höll med angående mina klagomål på skolmaten, trots att hon själv inte ens fick skolmat. Hur hon föstod mig de dagar jag ringde henne och sa att jag är hemma för att jag inte orkade till skolan. Det gjorde inget, jag var ju duktig ändå. Hur jag kunde förklara för henne hur jobbiga mina vänner var och hur knäppa mina lärare var och åter igen få förståelse, trots en åldersskillnad på 68 år. Hur hon positivt bekantade sig med all min nya elektronik utan att tycka att det var speciellt märkärdigt, när hon var i min ålder eller lite yngre åkte hon på klassresa och köpte en apelsin utan att veta vad det var. Hur hon uppskattade min förmåga att härma andra människor, uppskattade det jag gjorde och mig precis som jag var. Hur hon var världens bästa mommo. I dessa tider kan jag inte heller glömma när hon sa åt mig att jag hade "hovo på räätt ända" när jag sa att studentfest är överskattat.

2 kommentarer: