tisdag 15 oktober 2013

kutonen.

Går till skolan. Kommer fram till byggnaden vi ska vara i. En okänd tjej kommer ut precis när jag ska in, och hon håller upp dörren åt mig.

Då ser jag det. Det står något med "joki" på hennes byxben. Jag saktar ner lite. Visst fan står det ABI också.

Jag: Oletko Suomesta?
Hon: JOO!

Vårt samtal gjorde att jag kom sju minuter för sent till lektionen, men det var värt det. Har funnit 6 deltagare till självständighetsfesten nu. När får jag pris för god medborgare. När.

Nu ska jag iväg och lära mig spanska. Ciao ciao amigos. 

3 kommentarer:

  1. Oj, skall du börja lära dig spanska? Eller har du hållit på någon tid med detta vackra språk? Själv har jag läst spanska på kvällskurs i flera år och något har jag lärt men än finns det mycket att hämta in. Kul att vi i år fått en äkta spanjor som lärare vilket också är krävande. - Varför valde du spanska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag försöker i alla fall! det är ingen "seriös" kurs (funderade på det också, men det var för dyrt för min nuvarande situation), men varje tisdag har dom "language café" här på ett café på campus. man går dit och dricker en kaffekopp och så tar man en flagga med det språk man vill lära sig och så hittar man någon som talar språket i fråga. det drar många utbytesstudenter så därför är det någon spansktalande där nästan varje gång.

      låter bra med kvällskurs, och säkert givande med en spanjor! intresset blossade väl upp när jag var i wien. det var så många som pratade spanska i gruppen och jag tyckte det var så fint! dessutom användbart. funderar på att åka som volontär igen, och i så fall till något spansktalande land, men vi får se. har du samma anledningar som jag, eller något annat?

      Radera
  2. Det är ingen dålig idé med utbytes-språk. Förutom språket så får du kanske också nya kontakter. Det finns en slags kursverksamhet som går ut på just samma idé, nämligen att båda lär sig av varandras språk.

    Jag är intresserad av spansk och latinamerikansk kultur därför faller det sig naturligt att också lära sig språket. Kanske jag en vacker dag kan bo i Spanien, vem vet. Kanske som pensionär.

    SvaraRadera