onsdag 28 augusti 2013

en examen utan extra kryddor tack.

Skrev just tent i postkolonialism för tredje jävla gången. Det är så svårt och jag är så förvirrad och jag är så trött och så uppgiven och så dum för jag har hållit på med detta nu sedan 2011. 2011 förstod jag ännu ingenting, trodde att jag hörde hemma på andra ställen än jag gör och gick på krogen varje helg och trodde jag kunde skriva och det kunde jag väl egentligen men det blev ganska dåligt för jag försökte så mycket. Tvåtusenelva. Det är år sedan det.


Nu är det 2013 och kom inte och säg att jag inte försökte. Är svart om händerna av allt bly och jag satt av hela tiden från åtta imorse till ett idag. SNÄLLA kan jag få slippa det här nu. Jag vet ingenting om Afrika (och är föga intresserad) men snälla. Jag vill ha min examen. Thänks.

2 kommentarer:

  1. Inte för att jag förstår men varför är postkolonialism viktig i en modern utbildning?

    För mig verkar det vara ett akademiskt och mycket konstruerat självändamål att älta i det oändliga. Att det har en politisk laddning är dock helt klart men på vilket sätt?

    Jag googlade och fann följande underbara förklaring:

    "postkolonialism, heterogent forskningsfält som utifrån studier av litteratur, konst, historia, samhällsvetenskap och humaniora problematiserar den västerländska kunskapstraditionen och dess förankring i globala relationer av dominans och underordning"

    Till sist: vad innebär det att problematisera?


    SvaraRadera
  2. jag förstår inte heller. övriga litteraturkurser som ingått i min utbildning har ändå "hängt ihop" och jag har känt att dom ändå varit relevanta, litteraturhistoriskt sett. denna kom som tagen ur luften och har ingen samhörighet med dom andra, enligt mig. det blir mer "vanlig" historia än litteraturhistoria och det gör mig bara förvirrad. det är alldeles för brett och stort ämne för att låtsas blanda in i en litteraturvetarutbildning.

    lite lustigt också att jag klarat alla andra kurser utan problem, och denna har jag nu tenterat 3 gånger. tycker ändå att mina svar är ungefär på samma nivå som tidigare kurser, men någon vill tydligen grilla mig till det yttersta ;)

    SvaraRadera