tisdag 4 december 2012

för att jag inte orkar leta finita verb.

jag är ingen pedagog
du är ingen psykolog
ändå trampar vi runt
runt, omkring och
på varandra ibland

det gör inte ont
för vi vet båda
precis exakt
hur vi ska lyfta fötterna
dra oss ur dra oss bort byta ämne
i en egentligen helt okänd värld

hur kan vi veta?
vad är klockan och vad spelar det för roll?
vad gör vi när den stannar?
petar ut batterierna och slänger på
eller nej bara nästan på
folk vi inte gillar eller folk vi inte känner
du säger att det inte gör något för dom har nog
gjort bort sig några gånger i sina liv
och jag slänger också fast jag egentligen
bara skrattar och tänker
att det här varken är friskt eller tillåtet

vi vet att man kan lappa allt
med lite sarkasm
men vi vet också att den är
frätande syrlig ganska farlig

som fluggift om somrarna
en jävla tur att vi är så mycket
mer förnuftiga än krypen

ska vi byta roller?
vem behöver vem?
vänd på ditt liv och vänd på förnuftet
vänd på mig och vänd på flugorna och vänd på allt
vänd på tiden och kom tillbaka

2 kommentarer: