onsdag 4 januari 2012

det gångna året del ett.

Januari

Det jag minns av januari är att jag hade långt jullov, slurvade på österbottnisk mark nästan halva månaden. Var på krog, julfest och såg Ängland på teatern. Sedan kom jag tillbaka till Småland där jag studerade ovanligt hårt. Försökte förgäves komma på vad jag ville skriva B-uppsats om. I slutet av månaden insåg jag att min tid som andrahandshyresgäst höll på att ta slut och ordnade därför en riskväll med mina klasskompisar för att hedra riskokaren som fanns i lägenheten.


Februari

Februari var månaden när jag flyttade till egen lägenhet. Vilket såklart också innebar inflyttningsfest. Pappa kom den tusen kilometer långa vägen för att hjälpa mig flytta.Fortsatte fundera på uppsatsämne och beslöt att ta mig an Populärmusik från Vittula. Kämpade med en kurs i postkolonial litteratur som jag i skrivande stund ännu inte har klarat. Våren kom så smått till Växjö och någonstans var jag ganska lycklig. Började Våga tala-kursen som gav mig väldigt mycket. Gick med i Norrlands och festade ganska mycket spontant med min kompis Ellen Karamellen.



Mars

I mars var det lite fest, lite studier och ganska mycket vår. Uppsats, uppsats och uppsats. Såg Utrensning med Ellen på Växjö Teater och The Ark med samma människa i Stockholm. Arvid fyllde 1 och jag upptäckte att Willys säljer Lördagskorv och började därav veckohandla där. Vuxenpoäng. Den här månaden gick nog snabbast av alla.



April

Såg ett svagt ljus i uppsatstunneln. Gick på Superhjältesittning med Norrlands utklädd till Lilla My. Årets fest. Om man ska utnämna en sådan. Både Erika och Ellen fyllde år och vi firade med utgång och fest och grillning och allt möjligt. Var en sväng hemma i Finland över påsken. Skulle se Dan då Dan dog på teatern men gjorde inte det. Kommer inte alls ihåg vad jag gjorde istället. Fick årets nyhet. Åkte till Ikea med Emely och Sofie. Köpte behövliga grejer till lägenheten. Var i Malmö och röstade i riksdagsvalet med Erika. Fastnade i Eslöv i timmarna fem. Läste kurslitteraturens, kanske världens, överlägset bästa verk - I väntan på Godot. Kom i kontakt med ganska många absurda människor i verkligheten också.



Maj

På alla sätt lyckans månad. Våren var varm och skön och man kunde känna försommaren smeka kinderna. Fick klart uppsatsen och genomförde mitt livs första opponering med bravur om jag får säga det själv. Sov mycket. Dallarn gick sönder men det fixade vi; jag, Emely och byggubbarna. Fick solbränna på näsan och hängde mycket på gräsmattor. Fick Finlandsbesök i nästan en vecka. Och sommarjobb. Och det bästa av allt: Finland tog VM-guld i ishockey. Vann finalen mot Sverige med 6-1. Och det förtjänade dom. Dom spelade så fint och sammansvetsat och vackert. Låg under i princip varje match men vände med gemensamma krafter och vann med gott hjärta. Alltid. Så även i finalen. Låg under med 0-1 men briljerade sedan genom matchen. I hela mitt liv har jag väntat. Extra mäktigt att få befinna sig i Sverige till på köpet. Firade med Erika tills min röst försvann. Hade ett sista kalas för terminen och när vi sedan gick ut fastnade vi i hiss.


Juni

Även juni var en fin månad. Inledde att hoppa på båten i sällskap av Erika och således återvända till mina rötters mark. Installerade mig i "mitt" rum och påbörjade min stund som fabriksarbetare. Skrattade ganska mycket och hade fina jobbarkompisar. Däribland Madde som förgyllde dom flesta dagarna. Firade mitt gudbarns sjätte födelsedag. Kom på att det där midnattssol nog är min grej och njöt fullt ut. I Småland förekommer nämligen inte fenomenet. Gick på loppis med mina små och femåringen köpte en hund som hon sedan inte orkade bära utan satte den på dallarn så att jag skulle köra den. Åt mycket glass med Carro. Drack Lonkero med Erika och Anders och Simon. På midsommar hoppade jag, far min och hans sällskap i bilen med destination Piteå. Där var det lika fint som jag trodde. Vi åkte också till Älvsbyn och beskådade Storforsen och till Jokkmokk och härjade runt lite. Resans mål var Chicago-konsert och det var fantastiskt. Fick även rida häst och titta på lite renar. Tio poäng till den resan. Eller nio om man ska räkna med svartsjukan.



Juli

Fortsatte jobba och tyckte mycket om dom dagar det serverades lövbiff. Hängde mycket med mina brorsbarn i granngården. Edward fyllde sju år och fick en peed. Gick på Vasa Rockfestival med Erika för att se Bo-Kaspers orkester, men mest The Ark. Det regnade konstant och vi var genomblöta men det var värt varje sekund för vi fick sitta innanför stängslet hela The Arks spelning igenom. Vi satt två meter från scenen och ropade Växjö åt Ola Salo men han hörde oss inte. Var på Jakobs dagar med syster och träffade roliga människor. Däribland Olle från Idol, helt plötsligt. Har aldrig blivit så förvånad, på många sätt. Trodde jag var i tv fast jag stod mitt på gågatan, nykter. Och som juli så traditionellt erbjuder - premiär av sommarteatern i den bästa av kommuner. Samt avslutningsfest med delar av de medverkande i slutet av månaden. Var mycket med Johanna och åt vaniljglass med Alfred.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar