söndag 11 december 2011

norrlands glada renar.

igår var det som sagt sittning med norrlands, som fyllde 25 år. mat, dryck, bilder, musik, tal, skratt, renar, myggor, tävlingar. för en gångs skull var ingen helt borta när vi begav oss till kåtan. någon brukar alltid ha svårt med att antingen gå, prata, få på sig skorna eller hitta dit.



här dansar man norrlandsdansen utan dess like.

i kåtan skålade jag minst 20 gånger och redan efter fem gånger började finländaren i mig krypa fram. det kändes alldeles för långdraget och onödigt med 20 skålar. men det var höga förväntningar på mig så jag spelade med. det är någonting i mitt hjärta som säger att den som säger han ljuger är den som egentligen ljuger. det säger jag inte. inte då. sedan hittade jag en lp med jokkmokks-jokke!



på krogen sa jag "oj jag sku nog göra vad som helst för att få en sånde!" och därav kom frågan "är du från sundsvall?" "nej", svarade jag, "eller mja, sundsvall fast över vattnet." "jaha, trollhättan?" det var mycket ljud. och sedan träffade jag en blivande historialärare som inte visste att man pratade svenska annanstans än på åland. jag ritade upp finland på väggen och visade här, här, här, här och här. lär dina barn detta sa jag. men det funkar ju liksom inte. det är någonting i hjärnorna som tar emot. som inte kan ta in. och jag längtar efter göran skytte och fredrik lindström så mitt hjärta gråter varje gång. en tjej kom fram och frågade om hon kunde få läsa mina dikter. ska jag skicka dom till en okänd människa frågade jag och alla skrattade och hon sa att hon förstår min tanke och vi skakade hand för i sverige ska man ju ses igen. man ses ju och man har det så bra.

och ja här är min fina ren medan den ännu stod på bordet:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar