tisdag 15 november 2011

"dom är korta, har höga kindkotor och små ögon"

ibland när jag märker att något jag har förklarat 500 gånger fortfarande inte har gått hem, inte ens halvvägs, undrar jag om jag verkligen är så otroligt inkonsekvent, otydlig och okunnig.
sedan kommer jag ihåg ingemar stenmarks genomsanna ord: hä löns int föklar för den som int begrip.

i alla fall har jag pratat om samer idag. och varje gång min lärare sa "men ur en litteraturvetenskaplig aspekt..." blev jag rädd och vek undan med kuriosa om tornedalsfinska eller umesamiska eller bara andra intressanta saker där jag har bakgrund och kunskap. jag blir nog aldrig en trovärdig litteraturvetare. språkvetare ligger närmare till hands. men nu har jag gjort det där. och jag vill ha en ren.

sen åkte jag till stan med sofie och hittade äntligen min vinterjacka. såg ett fint ansikte. kom hem och slängde bort en bukett torkade rosor. ursäkta att jag är så svår. men jag fungerar bara när jag är rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar