onsdag 12 oktober 2011

föödon.

På jobbet idag insåg jag plötsligt hur mycket jag saknar blodbröd. ÅH, det är så gott! Med FIL och SMÖRÖGA i mitten! Men visste nån av mina kollegor vad jag menade? Nää.

Blodpudding visste dom och så googlade vi lite och kom fram till att det kanske liknar lite. Wikipedia menar att det är typiskt österbottniskt, undrar om det är sant.

JAG VILL HA BLODBRÖD. Hur lagar man?! Tror inte jag kan. Generationerna bara förstörs. Jag dricker inte kaffe från fatet, kan inte tillreda blodbröd, kan knappt tillreda annan mat, kan inte sticka, kan inte sy, kan inte virka. Mommo skulle gråta. Däremot kan jag ganska många gamla ord som hon använde. De ska jag bevara.

5 kommentarer:

  1. E int blodbrö todee man kan laga soppo på?? Som e jäääätte äckli! XD / Lina

    SvaraRadera
  2. menar do klimpsoppon? ;) blåodbrö e ju en brun/svart bita som smakar liti som brö fast enttå it, e en väldans speciell smak. man äter e me sked å smör i mittin. NAM.

    SvaraRadera
  3. Ja föstar va do menar! Oj.. No vart jag å snål.

    SvaraRadera
  4. Blodbrödssoppo bruk vi laga, så ja veit int riktit va to menar :D Kanski he e na från Pensal hålli.. / Lina

    SvaraRadera
  5. lina: haha möjlit, men om ee svarta bitar båoda e jo va ungefär sama sak? :D
    madde: jaa he e så GOTT :D kanski vi ska fösök beställ e tå vi far ut å äter? ;)

    SvaraRadera