lördag 2 april 2011

on ska it ha så mytchi klifft.

Igår kollade jag och en frass på det där programmet när Fredrik Lindström är i Österbotten och dialektforskar. Det är det bästa jag har i min dator. Han är så bra.

Frassen påstod att han inte fattade någonting men jag tror han var okoncentrerad. I och för sig är ju närpesspråket obegripligt för oss övriga österbottningar ibland också. "On ska it ha mytchi klifft" är tydligen roligt vilken sorts svenska man än talar däremot. Sen lyssnade vi på ett klipp med årvasspråk (nä, jag kan inte prata själv, jag är stum) och då var ungefär hälften begripligt. Till slut kinnade vi om huruvida ordet bro är både en bro som går över vatten och en trappa eller bara en grej över vatten. Det ÄR en trappa.

Idag använde jag ordet visserligen. Det kändes gammalt och vuxet. Men det är ganska fint, visserligen.

Språk är det bästa jag vet. Och Lars Winnerbäck. Och lördagar. Och biografer. Och popcorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar