tisdag 15 februari 2011

i rummet utan rädslor.

Morjens morjens!

Idag började jag en våga tala-kurs. Därav det tidigare mötet med talpedagog.

Det är en kurs där man lär sig att våga tala - inför både större och mindre grupper människor.
Det är ju inte så att jag på något sätt har svårt med människor eller att tala som så, jag är inte direkt blyg. Men att hålla ett föredrag eller en presentation av något slag, och i synnerhet inför människor jag känner eller som jag vet att jag kommer träffa igen, är en total omöjlighet för mig. Än så länge.

Men jag tror att en förändring är på väg. Det känns redan väldigt lovande, och lärorikt. Min uppgift är nu att lämna offerrollen och bli offensiv istället.

Vi hade en övning som gick ut på att skriva en lista på fem saker, fortsätta redan påbörjade meningar som till exempel "Det roligaste jag vet är..." och "Jag tror att...". Jag blev blev lycklig när våren kom, och jag trodde att våren kom. Med denna lista skulle vi sedan ställa oss längst fram i klassen, medan resterande kurskompisar befann sig i andra änden rummet, fullt upptagna med att lära känna varandra.

Där stod man alltså och pratade för sig själv. Ingen lyssnade. Men man pratade. Det kändes bra. Vi gick också genom massa psykologiskt och sånt. Jag ser framemot torsdagen.

Förresten, vi är totalt 10 personer i kursen varav jag, en tysk och en från Ungern är från andra länder än Sverige. Bland det första vi tre fick höra av ledaren idag var att om det var något vi inte förstod skulle vi säga till. TROTS att jag två gånger under den tidigare intervjun förklarat att svenska är mitt modersmål. Jag blev så arg att jag sa det en gång till innan jag gick. Nääääär ska dom fatta?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar