måndag 3 januari 2011

2010 hulabalula.

Får man börja texter med Post scriptum? Inte? Blir det fel då? Jaha? Ser jag ut som jag bryr mig?

PS. Bilderna från första halvåret är små för att jag är så fånig. Förlåt.

JANUARI
Inledde med en sjuhelvetes nyårsmorkkis. Värsta. Åkte sedan till Tallinn med Natu. Där var det kallt. Vi shoppade och åt mat och jag märkte mer och mer att hon är en bra person, egentligen.
Drama var det bästa jag visste i skolan och jag färgade håret rosa och gick runt på stan. Läste massa böcker. Såg Kornelias Hjärta och Gustava du drömmer på teatern. Elvira dog. Det var hemskt. Jag berättade för folk att denna blogg fanns.


FEBRUARI
Körde in i en snödriva med bilen. Det var mycket snö överallt. Dallarn gick sönder en kväll när jag gick från Rewell Center. Då tänkte jag på Snusmumriken, av alla. Jag var mycket produktiv. Gick ofta till skolan på kvällarna och pysslade på i min ensamhet. Köpte en kazoo och piercade läppen. Pappa undrade om han skulle klösa bort den. Vi var på revy i grannkommunen. Den glänste. Våra finska lejon fick VM-brons.


MARS
I mars var jag ofta barnvakt. Jag hade sportlov. Fick mitt femte syskonbarn. Såg Det gröna landet på teatern. Var kattvakt i Oravais. Krogen med Carro. Syster fyllde år och kom till Vasa. Vi grälade lite. Funderade mycket på skolor i Sverige. Började dramalabbet och litade för lite på mig själv. Anmälde mig till Högskoleprovet. Var fransk med Serne. Och precis innan påsklovet hade vi premiär på Pelle Svanslös-teatern i skolan. Jag agerade Murre från Skogstible och det var mycket roligt, en riktig frass!



APRIL
Nu kom våren och jag minns hur lycklig jag var över asfalten under mina lila skor. Kanske årets bästa känsla. Jag ven fram på riksåttan med mitt vrålåk, var mest barnvakt. Jag minns inte säkert men efter antalet banvaktningar att döma måste det ha varit i april som systern öppnade sin egna butik. Efter påsklovet fortsatte vi med Svanslösa föreställningar.
Jag var mycket med mina kompisar. Och så skrev jag Hösgskoleprovet och var på dramalabbet som började lossna lite.

MAJ
Var mycket med Natu. Festade, grillade, gick på bio. Mitt färskaste syskonbarn döptes till Arvid och jag var glad för att han var så glad. Vemodigt nog började man märka att skolan gick på slutrakan. Vi hade grillparty med Bibbi och min klass var två gånger och ringde på hennes dörr men hon var inte hemma. Vi hade en fin avslutning. Vi avslutade också dramalabbet. Det var så fint och min pjässkrivaroskuld var borta.


JUNI
Chillade i ungefär en vecka. Färgade håret, hängde i Hoviska, åt glass och läste böcker. Körde några blombud här och där. Plötsligt en dag på väg hem från Power Park ringde Natus telefon och erbjöd henne sommarjobb. "Jag vill också ha sommarjobb" sa jag, nästan lite på skoj alltså, och så fick jag det. Livet var nästan löjligt lätt ett tag.
Jag gick på arbetsintervju som inte var så svårt som jag trodde, och nästa dag skolades jag in på mitt nya jobb som telefonförsäljare. Det låter kanske som en mardröm, men det var faktiskt inte så hemskt. Okej lön, fina jobbarkompisar och framför allt språkade man med roliga människor och fick utnyttja sin envishet och pratkvarn. Jag levde sommarnätter, firade midsommar och skrev dikter.

JULI
Jag fick veta att jag kommit in på litteraturvetenskapen i Växjö. Det var en lättnad och det var en sorg. Jag ville inte lämna Vasa samtidigt som jag så gärna ville studera i Sverige. Jag jobbade alltid kväll. När jag kom hem skrev jag poesi på min sommarbalkong eller umgicks med mina kompisar. Festade mycket. Elli var i Österbotten och det var roligt.
I slutet av månaden åkte jag och några kompisar iväg till södra delarna av Sverige, för att jag skulle skriva på lägenhetskontrakt i min blivande studiestad. Under den resan blev det mycket fest, mycket gräl, mycket kaos men framförallt mycket liv. Vi skred också över landsgränsen och besökte Köpenhamn. Det var fint. Jag och Bazooka strosade runt och åt pizza. Jag var så tacksam för lugnet.
Jag skrev på kontraktet. Återvände till Finland och jobbade. Köpte min Mac.

AUGUSTI
Nu visste jag att mina återstående dagar i mitt älskade Vasa inte var många. Jag packade saker i bananlådor och tog vara på tiden. Träffade människor jag ville träffa. Firade Konstens natt med vin. Såg 10-eurosshowen med den bästa av kusiner. Levde ganska mycket liv.
Nittonde dagen kom pappa plus sällskap och hämtade upp mig. Vi körde ner till Åbo och båten till Stockholm. Sedan därifrån till Växjö där vi packade upp mina saker och jag kände mig fort hemmastadd. De åkte tillbaka till Finland följande dag, och natten som följde sov jag 14 timmar. Det var mitt hem. Jag fixade byråkrati och andra saker som behövde göras. Såg mycket på tv och lärde mig bussystem. Sedan började vår nollning som betydde fest och lära känna. Sista dagen började skolan.

SEPTEMBER
Var mycket med Ellen. Och det var jag glad över. Fyllde 20 och färgade håret mörkt. Försökte hänga med i det tappra livet som nybliven universitetsstuderande. Det gick sådär. Jag var på fest i en mysig källare och jag vet inte om det hände så mycket mer?

OKTOBER
Åkte upp till Stockholm för att hälsa på Elli som fyllde 18, och gå på Idol. Det var en fin upplevelse och Olle ägde. I studiestaden gick jag på krog och började mer och mer känna de fina människorna som gick i min klass. Började åter spela Betapet efter en längre paus och åkte sedan hem till Finland för två veckor, där jag bland annat träffade saknade människor, gick på Humorgala och gjorde andra skedet i bilskolan. Och så fick jag årets komplimang, fast inte i Finland.

NOVEMBER
Massa fest. Massa snö. Massa skratt. Massa galet. Massa skola. Det gick fort allting. Jag klippte håret.

DECEMBER
Åkte till Samarkand med Sofie. Såg på julkalandern, studerade, åt makaroner. Vi hade klassfest. Och Sunes jul-kväll. Fick jullov, fixade saker och åkte hem. Stressade med julen. Firade med familj. Shoppade i Vasa. Var i Vasa. Passade barn. Och nyåret var så fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar