måndag 27 december 2010

fågeln i källaren.

Ikväll fick pappa julfnatt och sa att nu ska vi ringa hit grannen Stig och bjuda på kaffe och konjak. Så det gjorde vi, och han kom genast.

Vi spelade Familjegeni. Jag hade en makalös otur med frågorna. Kunde en Bob Dylan-fråga men miste sedan min ring på en Risk-ruta. Det var gemytligt ändå. Grannen fick frågan vilket år Elvis dog. "Vänt no.... Vänt no ja veit nåo.... Vänt.... Kona e va... 1935.... Neee". Det är möjligt att det kallas konjakeffekten.

Sen somnade han på soffan och när vi ett par timmar senare försökte väcka honom pratade han i sömnen till svar.

"Men va heitt an, handee me fågäln i källarn? Va ska di no ha fö bröö jäär, om ee na gåodari sort elär?"

Jag stod och vek mig dubbel av skratt och kunde inte andas. Ville inte skratta för högt för att få höra fortsättningar.

Klockan är femhundatrettiotre och imorgon ska jag till Vasa. Gonatt.

2 kommentarer: