lördag 16 oktober 2010

watch and learn, finland.

Igår kom Ellen och jag fram i tid, för att slippa köa. Men det var ingen där. Då blev vi rädda att vi hade tagit fel dag eller tid. Men snart hörde vi klackskor på avstånd, då blev vi glada och sedan insläppta. Drack goda cider och efterfestade.

Sen gick vi till stallarna där vi fick kladdkaka till efterrätt. Efter den följde huvudrätten, kött och potatisgratäng. Perfekt "no byri ja vaar i fyllon å hungro"-mat. Slutligen bröd, sallad och räkröra, typ. Min bordsgranne hjälpte mig med stolen hela tiden. Skuffade in den och drog ut den när jag skulle gå. Svenskar är så gulliga med sånt. Om de snubblar i dallarn får jag en klapp på axeln och ett "ursäkta så jättejätttemycket!" Watch and learn, Finland.


Slutligen följde förfesten i en lokal tillhörande nationen. Ellen och jag tappade bort allihop och följde vilsna efter ett par in i ett trapphus. Dessa försvann också, så satt vi där och började googla kartor, när de äntligen kom ut igen. Så vi följde dem. Och vi såg en drake bredvid månen. I den stjärnklara, iskalla, natten. Gick hem till mig och hämtade mera drickbart och återvände till lokalen där vi hittade roliga människor.

Plötsligt var vi tillbaka på stallarna där jag träffade hundra till.
"Taskigt att du bryter på finska och inte kan prata det."
Whoop whoop!

Hemma var jag sent och det var kallt som känslorna på måndagar. Idag har jag så ont i alla mina magmuskler att jag inte kan nysa utan att känna näst intill dödliga smärtor. Det tyder på att jag har skrattat i alla fall! Det var en fin kväll.

3 kommentarer: