onsdag 8 september 2010

hejdå hejdå kära tonår det har varit ett sant nöje att lära känna er

ja. imorgon är det adjö till livsfasen tonår. det har varit väldigt fint, roligt och oskyldigt men lite kaotiskt och småjobbigt att vara tonåring. ungefär såhär:

13 år. jag är ganska lugn och nöjd. människor kommer och skapar problem. jag förstår inte poängen. jag älskar ärtsoppa och kan allt om ishockey. vaknar mitt i nätterna. beskådar vackra landskap och sover i tält i norge med pappa och småkusin.
14 år. jag vet inte mycket. går i åttan. vad var vitsen med det? jag har grava problem med matematik men är bra på uppsatser och sover ofta vid olämpliga tillfällen. blir moster. kläder gillar jag inte.
15 år. skaffar fyrhjuling och är ung. smider planer som funkar ibland, ibland inte. jag får limstift i ryggen och mat på stolen. jag går ut högstadiet och älskar det. tror jag ska bli journalist. är lite olaglig och lokalpatriotisk. pappa och jag åker till spanien och chillar järnet. belgien hinner jag också med för tio euro blott. jag blir faster och fadder. och moster igen.
16 år. hejdå hjärtan. gråter på skoltrappan. inser på riktigt och från hjärtat vilken otrolig tur det är att mommo finns. blir befriad från matte och krigar med idioter. blir faster för andra gången. upplever bästa sommar 07. blir och är kär. skriver. känner. vet inte riktigt allt.
17 år. allting är från och till. gillar hösten och äter frukter. bygger pussel och upptäcker dylan. orkar inte med skolan och skrattar ihjäl mig. träffar ted och kaj. mår jättedåligt och förstör. sover inte. åker till usa. och tjeckien och polen.
18 år. raggar på krogen. nånej. fattar varför det heter kärlek. allt är en jävla lek. jag är ensam. mommo dör. jag får panik. stressar. skriver studenten. klarar det. gråter hål i skrivboken. får en gitarr. studentfirar i paris. flyttar hemifrån. börjar om. ser ljuset. leker. lever. hittar fkf. skriver och gillar. låtsas att jag inte fattar.
19 år. äter ihjäl mig på världens bästa bibbis mat. härjar med natu. i estland, danmark och sverige men framför allt vasa. hittar fina vänner och kreativiteten. skriver en pjäs som spelas upp. är en nyhet. är bra ibland och dålig ibland. tar körkort med den bästa av bilskolelärare. faster för tredje gången. elvira dör och jag blir ledsen. gör praktik på radion och hatar min röst. gillar ensamheten och friheten. lämnar allt det fina för sverige.

tack och hej, mina år. puss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar