tisdag 1 juni 2010

vad som hänt ikväll.

Jag kollade igenom min bilddagbok från förra våren och sommaren. Oj vad jag skrattade. Den här sommaren ska bli minst lika bra!

Natu ringde ikväll. Hon har nu umgåtts fem dagar i Helsingfors med sin internetdejt från London. När hon ringde satt hon på tåget på väg hem. Hon sa att han var jättebra och älskade henne för den hon var, "vittu ja kan äta va jag vill å gå omkring å rapa å allt å han älskar mig ändå". Men, hon var inte nöjd med hans mage. Det var något fel med den. Bullig tror jag hon sa. Jag försökte förklara att alla har skavanker och att en mage inte är något hon kan haka upp sig på. Att hon säkert ångrar sig om hon dumpar honom för en sådan sak.
I ganska exakt samma ålder som hon är nu upplevde jag ganska exakt samma sak. Inte om nån mage direkt, men om massa saker som man om några år inser att inte spelar ens en liten roll. Man är så förvirrad ännu i den där åldern. Fast det kanske jag tycker att jag var nu om tre år. Och om sex år tycker jag att jag var det för tre år sen. Och så vidare. Förvirrad forever.
I alla fall så kommer dejten till Vasa i juli och då får jag träffa honom, hurra. Undrar vad jag ska säga. Nånej, jag undrar inte.

Jag var också ute på promenad ikväll. ("vafö vittu for du ut å gå? for du bara helt ensam?" brukar Natu förresten fråga) Plötsligt kom en kärring bakifrån. Hon började undra massa saker om dallarn, varför jag går "fel väg" och varför jag har såna där hjul på den, är det för att jag ska få mera motion?
Jag bara hoppades att det snabbt skulle ta slut. Men nej.
Hon brukade se mig ibland på stan. Och jag borde nog skaffa annan typ av hjul, det kostar inget. Jag sa att det alltid har varit såhär. Världen ändras, sa hon, du har inte alltid haft dom där solglasögonen heller. Nej, dom är ganska nya, sa jag. Och vackra, fortsatte hon. Har jag kamrater? Varför är dom inte med mig ikväll? Är jag ofta ute på promenad? Hon hade städat huset idag. Vi ska hälsa om vi ses nångång! Javisst javisst javisst, Gunvor, javisst.
Hon lät väldigt, väldigt mycket som hyla-enhörningen i Pleppo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar