söndag 9 maj 2010

mödrars dag.

Min andra morsdag utan att ha någon att fira som så förlöpte.
Jag inledde den med att köra ut några blombud åt syster. Sedan följde den traditionella morsdagslunchen vid lokalen. Det var god mat. Och jag träffade min före detta dagmamma. Hon frågade (som de flesta andra jag mötte) vad jag ska göra i höst. Jag sa att jag har sökt till skolor i Sverige. Hon frågar vad jag tänkt studera, journalistik? Och jag sa njä, litteraturvetenskap.

- Yes! sa hon. Lycka till!

De flesta som frågar har ingen aning om vad litteraturvetenskap är. Och de som har tycker väl inte att det är speciellt relevant, av deras reaktioner att döma. Dagmamman däremot, lät glad och positiv, ungefär som nåt man väntat länge på händer.
Jag blev glad av en sådan reaktion. Det värmde. När jag tänker efter är det också en möjlighet att de flesta av mina sagor producerades under tiden hos henne.

Hos min far fikade vi och talade strunt och inte strunt. I samband med att jag begav mig hem till stan igen tog jag en titt förbi både mammas och mommos gravar. Första gången ensam i mitt liv. Jag var lite rädd men också lugn. De fick varsin ängel som jag gjort i tiffany.

MEN NU, som en riktig rolig avslutning, ska jag dela med mig av dagens skämt:
I förmiddags befann jag mig i systers butik. En kund, ung kille, handlade en stamros. På lappen med skötselråd och dylikt fanns också avbildat en gaffel och en kniv med ett kryss över.
- Det betyder att du måste äta den förhand, sa hans flickvän.
- Aaah! Eller kanske med sked!

TACK kund, du gjorde min dag!
(Det borde vara med i nästa års årvasrevy, tänkte jag en och en halv sekund efter att det hänt.)

2 kommentarer:

  1. Vi får fira våra mammor på annat sätt. Jag satt och tittade på några bilder och tänkte på hur bra människa hon var. Så helt förstörd är kanske dagen inte?

    p.s. mera lit.vetare till folket!

    SvaraRadera
  2. förstörd nej, men lite extra ensamt känns det. fast som du själv skrev - inte en dag utan att man tänker på det.

    p.s. ja! :)

    SvaraRadera