lördag 23 januari 2010

sverige sverige älskade land.

Jag vill mest av allt just nu bli antagen till att studera litteraturvetenskap någonstans i Sverige. Helst Uppsala men det är inte hela världen, Stockholm, Malmö, vad som helst, förutom Umeå. För att ens ha någon chans till det här måste man förstås skicka in sina betyg. Åh vad mycket dom är att hänga i julgranen, mina betyg.
Åtminstone förr vägde finska betyg tungt i Sverige, men nu har de tydligen ändrat på det, så nu är de typ lika tunga som svenska. Dessutom, nytt för i år, ingår matematik i behörighetskraven. Ja. Du läste rätt. Matematik. För helvete. Jag vill för en gångs skull studera, äntligen. Och så måste man ha matematik. Djävulen är med mig, jag är säker.

Jag skrev (förstås) inte matte i studenten. Men jag har alla obligatoriska kurser på mitt avgångsbetyg. A som i Avlagd står det på alla utom tre, för på dom står det 5.
Jag har intyg över min dyskalkyli. Frågan är nu om jag ska skicka med det, eller bara låta dom tro att det är helt normalt att det står A på matematik i finska studenters betyg? A kanske står för Asbra?
Intyget är nästan tre år gammalt, det står att jag är 16 år, smart, förstaklassist i gymnasiet och andra dylika detaljer som inte längre är sanna. Borde jag skaffa ett nytt? Går det? Var?
Eller det kanske inte alls hjälper, kanske man måste ha avlagt det i studentexamen? Eller de kanske inte tar in personer med dyskalkyli alls, vad skulle dom med sådana till?
Eller kanske dom ändå fattar att litteraturvetenskap och matematik har lika mycket gemensamt som Puuhamaa och Afghanistan?

Ja studentbetyget. För att komma in till det jag helst vill måste man, förutom matte, ha modersmål, samhällslära och historia.
Modersmål och samhällslära finns på mitt studentbetyg. Men med mycket sämre resultat än på avgångsbetyget. Historia finns inte på studentbetyget, men på avgångsbetyget och siffrorna i ämnet är högst av alla ämnen.
Jag hoppas verkligen att de ser på mitt avgångsbetyg. Det gör dom väl? Eller bara på studentbetyget? I så fall vill jag riva sönder det. Nu.
Men Sverige har ju inte ens studentbetyg på samma sätt som vi? Och det måste ju vara rättvist? Betyder det att de kollar mest på avgångsbetyget?
Snälla någon, gör att det är så.

Och någon som vet mer får gärna hjälpa till
innan jag spricker.
Jag viiiiiiill till Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar