onsdag 30 december 2009

madde och ida på äventyr och lite till.

Igår var jag ännu kvar hemhemma efter besöket hos våra bekanta. Efter elva körde jag iväg och hämtade Madde och sedan vidare till stan. En lampa som inte ska lysa på instrumentpanelen började lysa på instrumentpanelen så därför var vi tvungna att vika in via Rinta-Juoppi för att fixa lampan på instrumentpanelen. Pappa sa redan på förhand att vi kunde be om skjuts in till stan ifall det tar länge. I början sa gubben att det tar ungefär en timme. "Finns det någon möjlighet att vi slipper in till stan?" frågade jag. "Vi har ju hyrbilar, tjugofem euro", svarade han. In your face, taxi är ju billigare, tänkte jag. En minut senare kom en annan gubbe och sa att det tar högst en halvtimme.
Så vi tog en kopp oboy i caféet och väntade. Madde berättade att hennes nuvarande, mitt före detta, gymnasium nu är mer urflippat än tidigare. Nu måste man ha lapp för all frånvaro, också tandläkare osv. Är man borta mer än två gånger utan lapp får man ingen kurs. Tack mamma och pappa för att jag blev till 1990 och inte 1991! Hade det hänt hade jag aldrig blivit student.

Nåjo, bilen blev klar och vi körde vidare. Först till min lägenhet. Skvallrade lite på Facebook. Efteråt mellandagsrea. Jag köpte en klänning i min favoritfärg för halva priset. Funderar på att ha den på nyår men jag tänker att den kanske är lite väl fin.
När vi var tillfredsställda shoppingsmässigt gick vi tillbaka till min lägenhet. Hämtade bilnyckeln och satte oss i bilen för att Madde skulle till bussen. För det första var rattlåset på. Det har hänt tidigare så jag vet hur man får upp det men det tog en stund. När vi kom iväg var det rödljus överallt. Inte en enda korsning var grön. Till råga på allt har ju busstationen flyttat, och vi visste inte riktigt hur man kom dit. Alla vänstersvängar jag ville göra var förbjudna. Massa trafik så jag vågade inte vara illegal. Två minuter kvar tills bussens avgång så att ta en sväng till runt stan och komma in från andra hållet var för sent.
Vad gör vi nu? Madde tar en senare buss. Ja. Men vänta... Vad sitter vi i? En bil! Har någon körkort? Jo, jag! "Ja kan kör heim de!" Först sa vi Oravais men jag sa att det är ju en obetydlig skillnad på tio kilometer.

I Kvevlax stannade vi för att tanka. Madde ville göra det. Jag betalade och skärmen meddelade mig att börja tanka inom 3 minuter. "Men ho får man åpp lokon tå?" frågade Madde och jag hade glömt att öppna från insidan. I all hast halkade jag till på köpet omkull. När vi äntligen började tanka hade slangen något fel så man kunde bara trycka in avtryckaren en liten bit. Det betydde att vi tankade typ en liter i minuten. Åh.

Till sist kom vi fram till Maddes. När vi satte oss i köket kom vi på hur snåla vi var på något gott. Vi hade kunnat skriva en evig lista. Vi kom på att tacos vore nog ändå det bästa. Vad gör vi? Jo, kör iväg till Torghallen och handlar ingredienser. Jag ser all körning i början som nyttig övningskörning och effektiv lärning.
Sen tillreder vi, mumsar i oss och ser på Wallander - Prästen och slutligen somnar vi gott och sover en tolvtimmarsnatt.

Idag har jag kommit tillbaka till stan. Bazooka, Mischa, Natu och jag spelade Party-Alias hos Natu. Jag ville ge Natu två extra snurr på bonussnurran efter att hon spelade generad så bra medan hon förklarade. Min rygg gjorde ont så mycket som jag skrattade.
I hennes bokhylla såg jag en Wallander-box med fyra filmer i. Hon kom hit och vi såg en av dom. Jag lånade boxen.

Vilket bra jullov hittills, måste jag säga. Vadå måste? Ingen tvingar mig. Jag vill säga det. Annars gjorde jag nog inte det. Snart kommer nyår och sen Estland. Ja.

2 kommentarer: