onsdag 14 maj 2014

lite om livet.

Har haft besök från norr i en vecka. Han skrattade åt mina knivar när han skulle laga mat. "Du lagar inte så mycket mat va". Vi åkte till en jaktaffär. Där förstod jag ingenting men det fanns en jättefin hund där. När vi kom hem sa jag "hunden var ju snäll och trevlig" ungefär som att den bjöd oss på kaffe.

Har lärt mig tre samiska ord men minns i skrivande stund inte ett enda av dom. Ännu fler finska ord. Dom minns jag bättre. En kompis sa "du har drömt om finnar och samer, nu har du båda".

En kväll grillade vi hos Jennifer och Victor med Emely och Lauriina. Det var en av vårens finaste kvällar. Jag älskar när det blir så. God mat, bra stämning, roliga människor, ingen jävla panik.


Efter maten frågade Victor om vi alla skulle ta i hand och "be en efterbön" och jag skrattade i minst 3 minuter. Efterbön. Sen gick vi in och spelade spel. Grillpojkarna klickade så bra så värden till sist gick in i skafferiet och kom ut med 4 olika flaskor sprit.

Alla ställde om sina klockor enligt den som visade minst så vi skulle kunna stanna så länge som möjligt. Slutade med att jag och samen salongsberusade kutade till bussen på 2 minuter. Jag med oknutna skor och utan jacka, han med all min packning och mina kläder. Han hann hoppa över staketet och be bussen invänta mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar