torsdag 23 januari 2014

vinterns bästa.

Det må vara kallt, halt, snöigt och djävulskt långt till våren. Köldallergi, spruckna läppar och förfrusna fingrar. Bilar som inte startar och rutor som ska skrapas. Snöskottning och frakturer. Inte maj förrän det är maj, om fem månader.

Men jag ska berätta en sak som är så himla bra med både januari och februari. En sak som gör allting uthärdligt.

Clementinerna. Aldrig är dom så goda som såhär års. Stora, söta, runda, mjuka, goda. Varje gång jag handlar står jag i 10 minuter vid citrusarna och väljer ut dom allra bästa. Dom stressade småbarnsföräldrarna som hastigt kommer förbi och nonchalant plockar åt sig 8 stycken slumpmässiga måste tro att jag är störd i huvudet. Vilket jag ju är.


Kan vi tillsammans stämma in i min egenhändigt komponerade clementinbön? Bra.

Tack livet för denna delikata frukt kallad clementin
äter jag en (god) sån blir jag snäll och fin.
Bananer och vindruvor i all ära
men det är väl för fan inte i dom vi är kära.
Köp en clementin nästa gång du är i butiken
så blir du inte besviken.

Amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar