tisdag 12 november 2013

kahville.

Jag har fått en finsk vän. Jag kommer inte ihåg exakt varifrån hon är, men någonstans söderifrån. Idag var vi på kaffe, och jag kom på mig själv att nästan besväras av dom små stunder när det, av naturliga anledningar, blev tyst.

Sen kom jag på att jo. Det ska vara såhär. Det är okej. Du är med en finländare.

Hon berättade att hennes mamma (helt finskspråkig) för ett tag sedan hade ändrat sitt modersmål till svenska via hurriksi.fi. När hon sedan kom i kontakt med någon myndighet som såg att hennes modersmål på pappret var svenska hade dom besvärat sig över att dom inte kunde betjäna på svenska. Hon hade spelat med. Tills hon fick sin svenska service.

Bra mamma.

1 kommentar:

  1. Jag läste ditt skriveri i dagens Vbl i spalten Inkast och skickade den även till dig. Roligt att läsa om dialektens vara eller icke vara i kungariket.

    SvaraRadera