fredag 7 juni 2013

sommarlov.

Idag, på Sveriges nationaldag, fick jag sommarlov! I tisdags skrev jag sista salstenten (som gick åt skogen) och idag skrev jag klart hemtenten i samekursen (som gick bättre).  Jag är jätteglad för detta är mitt första sommarlov på fyra år. Ikväll har jag städat lägenheten och plockat undan alla skolpapper och -böcker som har legat framme som stressmoment i evigheter. Jag har storhandlat och kånkat mat för en hel familj. NU ska jag andas. 

Totalt har jag sökt 20 sommarjobb (27 om man räknar med dem som jag, av skäl jag inte visste då, ändå inte skulle ha kunnat tacka ja till) men inte kommit längre än till intervjuer. Och visst känns det lite surt på ett vis, men samtidigt har jag gjort vad jag har kunnat, så vad kan jag göra mer?

Jag har haft mycket ångest inför detta och legat sömnlös många nätter för att jag har funderat på hur det ska gå.  Och fortfarande skriker österbottningen i mig, och säkert många med den, att jag inte får säga det här men nu säger jag det ändå: Det ska bli skönt med sommarlov och det är precis vad jag behöver just nu. 

Det här handlar om mitt liv, mina beslut och tankar. Inte om ett landskaps jantelagsöverflöd och hur jag ska framstå i deras ögon. Kanske i sommar ska jag börja förstå det. 

Andra saker jag ska göra i sommar:

Skriva. När jag säger det till folk skrattar dom. Men skratta på. Jag ska skriva minst en sida per dag. Minst. Ingen skillnad var, när eller hur. Men skriva. Jag utför knappast några stordåd men det är en hobby till vilken jag har ett märkligt förhållande, och nu ska jag ge den tiden jag skyller på att jag aldrig har.

Sitta i min solstol om kvällarna och dricka lågprisvin. Inte omöjligt att det kombineras med punkten ovan. 

Åka till Köpenhamn med My. Två dagar ska vi härja där. Njuta av vår vänskap som avståndsmässigt splittras till hösten när hon flyttar.

Simma. Ja.

Vara med på ett utbyte med en grupp människor från Belgien. Åtta belgare kommer till Växjö i slutet av juli.

Plugga.  I slutet av augusti har jag en tent som jag måste klara för att få examen, och det är min sista chans (om jag ska ta examen inom den tid jag tänkt). Det kräver en jäkla massa läsande och jag och mina koncentrationssvårigheter klarar inte riktigt det. Men nu ska vi ta det lugnt och försiktigt med en bok i veckan.

Öva på att gå med en öl utan att spilla. Och andra vigulanta övningar såsom backa, stanna utan stöd, sitta som en indier på yoga och gå (snabbt) runt sjön utan att flåsa. 

Träna med elektroder 3 gånger i veckan. 2 gånger på stället där dom hör hemma, 1 gång här hemma hos mig. 

Åka till Stockhom. För att se Lars Winnerbäck, Kent och Robyn med min fina vän Ellinor. 

Antagligen åka till hemlandet. Någon gång när det passar.

Ha Lost-maraton med Emely. En av dom få serier jag faktiskt gillar. 

Åka till Dalarna. Kanske. Om jag vågar. Hälsa på släkt som jag sällan eller aldrig har träffat. 

Och säkert en del annat som jag inte har planerat ännu. I sommar ska jag bara vara. Se vad som händer. Ta chanser, risker, möjligheter. Känna livets film. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar