måndag 6 maj 2013

teknikens under.

Ni som vill läsa korta, roliga inlägg kan sluta läsa redan nu. Ni som däremot vill läsa om teknikens framfart och hur den kan hjälpa människor, ni kan fortsätta. 

Utgår helt kallt från att alla som läser detta vet att jag har en skada. Det vet ni mer än jag själv vet det, eftersom jag är en vanare användare om vi säger så. Ni som inte visste det vet det nu. Hej hej. 

Som jag skrev i inlägget under var jag och prövade en ny uppfinning idag. Och nu vill jag typ gråta glädjetårar. Det var så roligt. Det kopplades elektroder till mina spändaste muskler. Dessa pirrade på mig en stund medan jag låg och tyckte att allt var ganska absurt. Absurdaste denna vecka kunde jag lova redan då, trots måndag. Ström. Att ström skulle hjälpa. Sen sa folket "nu kan du stiga upp". 

Det gick ström mellan min hjärna och mina muskler som gjorde att hjärnan reagerade snabbare på musklerna eller något sånt. Det slappnade även av dom spända musklerna och gav styrka åt dom svaga.  Hjärnan "hjälpte upp" musklerna till en mer normal nivå. Typ. Eller strömmen hjälpte hjärnan. Eller jag VET INTE. 

Vad jag vet är att det hjälpte. Jävligt bra. För det första lyfte jag fötterna tio gånger bättre. Den ena i teamet sa att hade jag haft dessa elektroder vid mitt senaste ortopedbesök hade jag aldrig fått det gummiband jag nu har kring vristen som hjälper mig att lyfta. 

För det andra blev allting mycket lättare i rörelseväg. Jag kunde göra övningar jag aldrig har kunnat göra tidigare. Hoppade upp och ner på en häst (en låtsas) som om (nästan) ingenting hade hänt. Ingen hjälp. Jag kunde stiga upp från golvet med mycket mindre ansträngning än tidigare. Dom mätte mina rörelsevinklar och alla mått var avsevärt mycket bredare än tidigare. 

Ni vet när man sitter på sina hälar, med hälarna mot arslet? Det är en position jag i vanliga fall inte klarar av. Jag klarar en bit, men aldrig ända ner, och den biten gör ont. I somras gav jag mig fan på att jag skulle klara av att nudda i alla fall, och det klarade jag efter att ha tänjt en halvtimme om dagen i en månad. Idag med elektroderna satte jag mig ner direkt. Var frågan om kanske 5 centimeter mellan hälarna och min röv, och benen spände knappt emot. 

Mannen som hade hand om detta sa dessutom att dom resultat jag uppnådde idag är ingenting mot vad jag kommer att uppnå om jag kan börja använda dessa regelbundet. Hjärnan vänjer sig liksom vid att göra "rätt" och ju mer man tränar och upprepar desto mer fattar min ärta. 

Och så det där med att hjärnan kopplar till musklerna snabbare. Efter allt detta + arbetsintervju var jag hungrig som ett djur och gick och åt lunch. I kön tappade jag en lapp ur min plånbok. I vanliga fall fattar jag ju som alla andra att "ah, tappade egendom, måste plocka upp den", men innan min kropp har kommit till skott finns det en fördröjning på någon sekund. Idag plockade jag upp lappen innan jag själv förstod det. Det gick så snabbt. Jag var så mjuk i kroppen. 

Jag hålls såhär mjuk till imorgon, ungefär. För fortsatt effekt behövs mer elektroder. Det kan man fixa. Om man har 4000 euro. Det har jag inte, men jag vet att det är värt varje peng. Helt fantastiskt. Jag ska försöka få någon fond eller något för detta är det bästa jag upplevt. 

Vill krama människan som uppfann detta. 

4 kommentarer:

  1. Vad fint att det finns nya metoder som hjälper. Teknikens under även om jag inte förstår fullt ut hur det fungerar. Hoppas att du får någon fond att nappa för detta är du värd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja! och jag förstår inte heller helt. man kanske inte ska göra det. vad fint sagt, tack!

      Radera