lördag 4 maj 2013

sorti á la idalavida.

Slut på praktiken. Kommer att kännas konstigt. Har hållit till på samma ställe sen januari, i totalt 15 veckor. Och nu mitt i allt är det slut. Förstår inte. Vad jag däremot förstår är att jag aldrig kunde ha fått en bättre praktikplats. Är så mycket mer tacksam än vad jag någonsin kommer att kunna uttrycka i varken tal eller skrift. Gud i London vad mycket jag har lärt mig och vad omväxlande det har varit. 

Inte bara praktiken i sig har varit givande. Det har också varit otroligt nyttigt för mig som människa. Jag vill bara berätta, för alla ni som kallar mig lat och slarvig (hej, sys...) att jag inte har försovit mig en enda morgon på dessa femton veckor. Varje kväll har jag lyckats lägga mig i tid, och mina sömnproblem har jag löst med att ha TV på samtidigt som jag somnar för att kunna slappna av min tankegång. 

En gång har jag ätit lunch ute på stan. En. Alla andra dagar har jag haft dessa eviga matlådor. Jag har gått från att kunna tillreda två anständiga maträtter till sju. Om några veckor får jag besök och jag funderar faktiskt på att bjuda på makaronilåda. Tror det skulle fungera utan diverse förgiftningar.  

Jag ringer nu viktiga samtal utan att vara jätterädd. Och även mindre formella. För några dagar sedan bröt ett samtal med en vän. Jag ringde upp. Istället för att vara den som väntade på att bli uppringd. Låter kanske fånigt men jag är, eller har varit, livrädd för sådant. Även när det gäller vänner. "Jaa he bröit!" tycker, eller tyckte, jag alltid att var jobbigt att ringa och säga. Men det var ju för fan bara vad som faktiskt hände. Förklarade mina framsteg för min vän. "Ja grattis, jag är ju livsfarlig att ringa till." 

Praktiken har gett mig: Lärdom, erfarenhet, kunskap, mod, fokusfrånstötning, matlagningsskills, wake up-calls, livslära, dygnsrytm.  Och en Lilla My. 

Vi åt en bullalängd på kaffepausen och så fick jag denna. Finaste jag fått. "Det här paketet har ingenting med din nationalitet att göra. Eller lite." 


När jag gick hem såg sisuskålen ut sådär. "Lite sisu" bokstavligt talat. Jag trodde inte folk skulle gilla det.  Nu ska jag sova. Tack och hej.

2 kommentarer:

  1. Fokusfrånstötning är nytt ord för mig. Kan du förklara lite?
    Annars kul att din praktik varit så givande.

    SvaraRadera
  2. för mig också egentligen, hittade på det i brist på annat ord. vad jag menade var väl att jag lärt mig att få bort fokusen från mig själv i vissa situationer och lägga den på annat (andra) istället.

    SvaraRadera