måndag 22 oktober 2012

muuuumintrollet hei.

Ikväll var jag och Ellen på bio och såg Hypnotisören. Jag satt på helspänn hela filmen igenom. Verkligen hela. Hände något hela tiden. Och jag hoppade till varannan sekund och vågade inte andas. Sånt gillar jag. Gillar att gå på bio för att skrämma mig själv ibland. Däremellan skrattade vi, jag och Ellen. Åt sånt som andra inte såg.

Tobias Zilliacus är så fin. Det är liksom så äkta. Säger jag. Känns i egenskap av finlandssvensk väldans objektivt. Men helt ärligt så gör han en bra roll och det känns skönt. Som att nu någon skulle förstå mer för det. Men ändå. Persbrandt är alltid bra. Hon som spelade sjuka kvinnan var bra. Men det är henne jag kommer att tänka på inatt när jag inte kan sova, tyvärr.

"Muuuumintrollet hei, ei saa peittää!"

Filmens tveklöst bästa scen. När finlandssvensken sitter där och allvarligt försöker reda ut ett seriöst problem. Och så kommer en sådan kommentar från en svensk. Det slog liksom inte fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar