torsdag 31 maj 2012

dessa vårar.

ifjol denna tid höll jag på med b-uppsats och var bekymrad över att jag, i misstag givetvis, skulle ha råkat plagiera någonting. om jag då hade vetat att jag ett år senare skulle ha skrivit en c-uppsats och läst 20 högskolepoäng kreativt och kritiskt skrivande. och jag känner inte igen mig nu. jag har en helt annan glöd än jag brukar ha i skoluppgifter. det är liksom roligt och givande och ibland funderar jag på om jag är helt frisk.

tyvärr varar ju inget för evigt (man BÖR INTE VARA STEREOTYP när man skriver men nu var jag det i alla fall) och idag är sista skoldagen för detta år. vi ska gå igenom våra essäer. min heter "tystnaden som uppstår när man är finlandssvensk i sverige" och jag är faktiskt lite nervös över att jag ska ha skrivit något onödigt sakfel.

man känner när man andas att något är på gång. det är en annan luft, en annan atmosfär. erika har bott hos mig från i måndags men idag flyger hon hem igen. jag har beställt skattekort (!), planterat om växter, delgett min finländska nummer åt behövande och tömt kylen på mat. allt för att jag snart ska göra det jag inte vill. jag har inte packat men jag ska ha med mig fem klädesplagg och två gåvor.

 efter skolan och hela kvällen är det kalas för sofie som fyller år idag. vi ska också ut på pub-quiz men jag kan inte stanna särskilt länge för jag måste ju inse. inse att jag faktiskt är på väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar