lördag 24 december 2011

august var med oss i afton.

Fridfullaste julaftonen i mannaminne. Skönt.

Spelade frågesport med syster och hennes barn. Den yngre visste att man gör russin av vindruvor och den äldre kunde saker om Karlavagnen och Lilla Björn. Jag var lite stolt. Min syster fick frågan vem som skrivit Röda Rummet. Av alla böcker. Som vi har skrattat åt den där i Växjö. Och då inte för att den är rolig. Utan. Tvärtom. "Nå nain svensk ere nåo" sa pappa.

Nåo ere jo he nåo. Strindberg den skojaren. Som hade ihop det med en finlandssvenska till och med.

2 kommentarer:

  1. Jag har en liten julklapp åt dig!m Och ett litet resebidrag, så du kan köpa en liten plastren eller en shamantrumma med hem från Jokkmokk.Men det är väl bäst att jag tar kontakt den ålderdomliga vägen. Per telefon. God jul. Torrkulltomten.

    SvaraRadera
  2. fina du! tänkte på dig hela dagen igår, men julaftnar går snabbt och telefoner hinner sällan användas. i så fall ska jag bevara renen/trumman oåtkomlig för barn, åldringar, studenter, nyfödda, faror, damm, slitage. allt. kram och god jul, vi hörs!

    SvaraRadera