torsdag 3 november 2011

märklig dag.

Går hem efter en heldag på biblioteket med ord som identitet, ambivalens, hybriditet, nationalitet, Finland, Sverige, vit mask, nationell identitet och språk utan större framgång. Byter snabbt kläder. Ser ett missat samtal. Från Ellen. Ellen undrar var jag är. Nå jag är hemma på min wc. Var är hon? På väg till kursen. Kursen som börjar 18.00 och jag i mitt huvud fått för mig att börjar 19.00. Applicerar lite mascara på mina trötta, finsk-ugriska, ögon, tar dallarn i handen och springer till bussen. Kommer fram till resecentrum och konstaterar att jag vinner cirka 10 minuter på att gå dit istället för att vänta på en vidare buss. Springer. Andas ut innan jag ringer och säger att dörren är låst. Blir insläppt. Får en beskrivning på min personlighet som är den mest överensstämmande någonsin. Diskuterar lite om det är tillåtet att skämta om allt och jag är den första att svara ja, liksom jag är den första att svara ja på frågan om det är tillåtet att dricka vin. Mäns humor är sexuell. Vi kvinnor kan inte förstå varför. Och jag funderar på skillnader i Sverigehumor och Finlandhumor. Hungriga som vargar gör vi ett McDonalsbesök efteråt. Det är väl tillåtet om klockan inte gav tid till mat innan. Min hamburgare glöms bort och jag får en glass som förlåt. Snart står jobbaren vid vårt bord igen, "Nu är det en minut kvar, vill du ha en äppelpaj medan du väntar?". En minut. Sextio sekunder. Gulliga fina Sverige. Klart jag vill ha en äppelpaj.

Ungefär sådär kompakt är mitt liv


just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar