onsdag 1 juni 2011

en sommar hemma.

Imorgon reser jag hem.
Det blir en sommar hemma. Hos pappa. För första gången på länge.

Det blir en sommar på fabrik. Det blir en sommar i ett lekrum med obekväm madrass. Det blir en sommar med finländska sommarnätter, Lonkero, solen som aldrig går ner, myggorna som surrar och luften som känns.

Det blir en sommar med pappa, min kusin, mina syskonbarn, Carro, Jontta, alla som jag saknat. Det blir en sommar när min gitarr byts ut mot pappas och Pressbyrån och Ica 5 minuters promenad bort, byts ut mot Abc 10 kilometer iväg.

Det blir en sommar med vridläktaren, sommarängar, festivaler, parker, skratt, gråt, gräl och kärlek.

Det blir en sommar med länkkorv, fil, rågbröd, Pätkis och lite annat än bara makaroner och tonfisk.

Det blir en sommar, tre månader, utan Ellen. Utan Emely, utan Sofie, utan Julia och Ewa. Utan Lisa, Alexandra och andra partymänniskor. Utan alla som vi skrattar åt och utan alla som vi på ett snällt sätt driver med för att vi någonstans gillar dem. Utan alla frassar, utan alla som man möter och hälsar på utan att man riktigt vet vem det är.

Det blir en sommar i mitt hemland Finland och jag ska göra detta till en bra sommar. Jag ska leva mycket. Också på fabriken.

Och framför allt - det blir en sommar utan böcker! Inte en enda en ska jag känna att jag behöver läsa!
(Vill man behålla intresset för litteratur bör man för fan inte studera det. Bara ett råd.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar