lördag 30 april 2011

muminmamman på jakt.

jag och erika fick idén att vi skulle gå ut och prata som mumintrollen.
byta ut våra kattroller mot muminmammor.

sagt och gjort.

en ropade åt oss att sluta.
vadå sluta? det är faktiskt vårt språk.

tusen stycken sa att vi bröt på finska.
jag frågade om de inte vet att det är skillnad på finlandssvenska och finska.
de sa att det inte är någon skillnad.

och jag ville spricka.
hur satan ska man kunna bryta på ett språk man inte kan??!!!!!
ÅH. TRÖGA.

bäst jag sover. jag ska förvalta alltihop imorgon.
min fina vän johan har sänt mig en sida för finlandssvenskar som av olika orsaker tillfälligt vistas i sverige, och deras erfarenheter av svenskarnas kunskaper om oss. allt jag har fått höra under mina 8 månader ska underrättas svenska litteratursällskapet i finland. haha.

2 kommentarer:

  1. ja tänkt på e för några dagar sedan, hu kan dom int hör skillna å hu kan folk tro att man bryter på ett språk som int e ens modersmål??

    SvaraRadera
  2. DI FATTAR SÅ TRÖÖÖÖÖÖÖÖÖGT! di seir ibland att ee finsk men di kan jo fö fan itt na finsk sjölv heldär så ho sko di kona hör he tå?! elä så ere bara så att fast di låssas tråo att di veit va finlandssvenskar e så tråor di fåortfarand he vi e finnar som ha lärt oss svensk i svärji????? man blir så arg.

    SvaraRadera