lördag 22 januari 2011

ellen propellen karusellen karamellen frikadellen

När jag skulle åka tillbaka till Sverige i söndags var pappa och jag redan sena till bussen då jag gjorde upptäckten att mina lägenhetsnycklar, vilka jag i början på julen lagt på ett bord i tamburen för att inte glömma dem, var borta.

Jag letade frenetiskt kring bordet, i alla lådor, i soffan, under borden. Inga nycklar. Min far ringde min syster som har två barn på sex och fem år och bad henne fråga dem om de har haft mina nycklar. Svaret hon fick var nekande. Jag bifogade en från barns perspektiv viktig detalj: min lila heffaklump fäst i nyckelknippan.

Då sa Ellen, 5, genast: "Såklart jag vet. I Idas skrivbord i andra lådan uppifrån".
Pappa gick upp och kollade, och där låg nycklarna. I andra lådan uppifrån.

Jag har sagt det förut men jag säger det igen - Ellen är mycket märklig för sin ålder. Ellen speciellen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar