fredag 9 juli 2010

hej fredag.

Jobbet var skitkul idag. Det är alltid kul när det går bra.
Av ovanstående två meningar kan ni alltså förstå hur det gick idag.
En gubbe var jättesöt. Från södra Finland någonstans. I varannan mening talade han till mig med mitt namn. Han var så trevlig och fin att jag inte kunde annat än vara likadan. Det här resulterade i två affärer, en till honom och en till hans fru. I slutet av samtalet när jag tagit reda på hans personuppgifter, frågade han hur Emil mår. Ni vet, Emil och Ida liksom. Jag sa att han mådde bra...
Han gillade nog mitt namn, den fina mannen från söder!

En annan var väldigt skeptisk, men jag fick henne till slut! Och det är jag glad för. Vi pratade säkert tio minuter. Men som den envisa människa jag egentligen är så släppte jag henne ingenstans utan att välkomna henne till Saunalahti.
Hon: Nääää herregud, ja väit itt ja no.
Jag: Men sko itt do vill spar pengar, som do sko få köp kläder elä drick kaffe för iställi...?
Hon: Nå temde fin klädren hittar man it enttå!
Jag: Nåja, do får köp na anat fö dem tå, it veit ja va do vill ha.
Hon: Näää hödu ja tror itt rikti på dehär, he får nåo lämn.
Jag: Men ja får itt ljug fö de, å sko ja få sko ja itt gör e ändå.
Hon: Haha, jaa du va en råoli ein du!
Jag: Jaha, tå kan du ta en anslutning åv me så blir e änno betär, tänk va skönt tå du somnar ikväll å tänker att äntligen får ja spar liti pengar.
Hon: Jaja, vi tar väl dehär no tå så slipper du me.

Hurra. Sammanlagt blev mina affärer 6 till antalet.

Efter att ha yrat på Citymarket och letar present till sexåring begav jag mig till andra delar av stan. När jag kom dit verkade det idealiskt, olika slags människor, cider, varmt väder, björklöv, grillad kyckling OCH killar som spelade gitarr!
Kalaset varade inte längre än typ en halv timme, dock. Stack en sväng till ett par kompisar för att sedan läsa bok och äta vindruvor på min balkong.

Imorgon väntar återigen jobb. Efter det sticker jag till min kompis Carro. Dit skall jag åka buss. Och jag längtar så. Det är så länge sedan jag åkt buss, och jag älskar att göra det. Det är så harmoniskt. På promenader, i bussar och i duschar. Det är där den bästa poesin produceras.
Efter att ha festat en smula bjuder söndagen på sexårskalas i Årvas. Därifrån planerar jag sedan att åka buss tillbaka till det som är mitt hem någon gång under kvällen.
Vi hörs när vi hörs!

1 kommentar:

  1. jag var inte där. förlåt men någon har satt sömnmedel i min läsk så jag sov gott här hemma.
    hälsar anonymus :)

    SvaraRadera