fredag 1 januari 2010

så går ett år från våra liv och kommer aldrig igen.

Mitt 2009 i ord och bild.

Året inleddes med fest hos Bazooka. Denna gång hann jag se raketerna. Vi gick ut utan jackor för att kanske, kanske bli sjuka och missa skolan några dagar. Vi hölls dock friska. Jag och Calle glänste med dialogen i vår sketch på UF's julfest. Skolan var ganska lugn och nu var det inte många kurser kvar. I det där jävla gymnasiet. Månadens nittonde dag steg jag upp klockan halv sju och fick biljetterna till Björn Gustafsson och André Wickström. Det var en fin dag. Jag satt på café inne i stan och gjorde finska läsförståelse och drack cola. Med biljetterna i väskan.
Sökte lägenhet som ett tok. Hittade ingen. Åt mycket pizza. Hade mycket ångest. Såg på många filmer. Ganska ensam var jag egentligen. I januari.



Februari
kom med det som jag så länge fruktade; studentskrivningar. Modersmål - textkompetens. Vågar säga att jag i vanliga fall är rätt kompetent när det kommer till texter men det där var som draget ur röven. Hela alltihop handlade enbart om Ibsens Vildanden, man hade inga valmöjligheter och det var nog en stor fet miss av studentexamensnämden. Det fick väldigt mycket negativ respons av experter sen så det kändes skönt. Hörförståelsen i lång finska gick lite bättre.
12 februari var en dag jag hade väntat på i tre års tid. Den kom. Vi hade abiad, penkkis och sen fick vi läsledigt! Så obeskrivligt skönt att få lämna en plats man inte passar i. Inte ens lite. Vi hoppade runt som små möss. Sprang runt och stökade i skolan. Jag bröt sönder kritor. Skönaste känslan. Sov i stjärnhallen och tog en runda på den enda puben i den där skitstaden. Minns att de spelade Dire Straits och vi skrek att vem får 10? Abi 09! Fyndigt må jag säga.
Just ja. En fredag innan allt detta hoppade jag på bussen till stan, mötte upp en främmande gubbe. En främmande gubbe som skulle bli min hyresvärd! Fyllde i papper om en väldigt fin lägenhet. Med en stor skrubb, dit jag kunde slänga alla killar, sa gubben.
Tack Ann-Luise och tack teater-Sebastian (jag är säker på att Du läser) för att ni fixade den.
Kompis Bazooka var i Spanien hela månaden så jag fick ha hans lägenhet.
Alla hjärtans dag till ära stack pappa, Margita, Madde och jag iväg till Lappfjärd på Björn och André. Det var fint och jag skrattade så jag grät. Jag skulle gärna dela med mig av alla skämt men det blir inte så. Efter allt for Madde och jag till lägenheten i stan och var upprymda och lyckliga över vad vi upplevt.
Jag lärde mig spela Päronet Jonas från Pleppo på gitarr. Herr A kan.
Månaden avslutades med fest i lägenheten. En gitarrgud kom dit. En gubbe på McDonalds undrade om jag hade olika långa ben. Nej sa jag. Han gav mig en juice. Jag vaknade varje dag i snö och fin sol. Varje dag med samma känsla. Och så sa jag nej, som i nej.


I mars fick jag nycklarna till min lägenhet! Någon dag senare hade jag inflyttningsfest. Alla var verkligen här. Det var en fin fest. Raskis hade bara en strumpa. Det får man ha. Juissi och kokosbollar var vad jag levde på. Revyn 10 kilometer söderut från mitt hem var bra. Jag skrattade och det var halt och kallt ute. Jag visste att imorgon skriver jag studenten igen. Modersmål, uppsats. Skrev om Facebook och jag minns att jag trodde jag hade vanligt vatten i min flaska. Det var bubbelvatten och det pös som bara fan i den tysta salen. Det tänkte inte sluta. Men alla var för ambitiösa och ivriga för att ens flina lite.
Sen kom skriftliga delen av långa finskan. Jag satt framför en som hela tiden drack kaffe och skramlade. Det var svårt att inte skratta. Men man får inte, allvarliga saker är studenten.
15 mars fick jag sommarlov! Genast började flytten för pappa till nya huset några (jag vet inte, 20?) meter bort. Gamla huset skulle tömmas. Jag hittade många fina bilder och teckningar. Det var konstigt att hitta saker som mamma hade skrivit och sånt. Hon var nog med och hjälpte.
Sport vann äntligen Mestis. Jag har väntat ungefär sex år. Jag skrek och hoppade och kramade Ellen som inte riktigt förstod varför.
Och en gång var jag fullständigt övertygad om att jag var en värdelös människa som inte kan nånting och allra minst kan skriva studenten. Jag grät sönder i en famn omringad av fyra andra som fick mig att inse motsatser och bra saker. Fyra människor som sedan kom att betyda mer för mig än jag hade trott. Och famnen var nog en bra famn.


Började april med att söka in till skolor. Men det var nog ett aprilskämt för jag ville inget av vad jag sökte till. (Förutom dit jag slapp in.)
Ja nu var våren här. Vad betyder det? Precis, vårkänslor. Mitt hjärta sprack lite. Jag var jävligt besviken på mig själv och allting. Allt rasade samman ungefär. Då.
Sport kvalade till ligan mot Ässät men föll på sista matchen. Jag hörde den på radio och åt Kinderägg. Carro fyllde 19 år så vi firade på Rosso och Ollis.
Dallarn gick sönder. En kille på maskin & metall svetsade den. Tack.
Jag blev sjuk. Hög feber. Bazooka lurade mig att äta en hel stång chili. Fan vad det brände i munnen! Jag gör inte om det. Tänkte spy.
Natu och jag tog knäppa bilder i en källare.
Denna blogg föddes.
I månadens slut stack han och jag till Stockholm och hälsade på syster. Träffade Johan. Säg I taket lyser stjärnorna. Fyndade böcker. Kom hem till valborg. Festade i stadshuset med tyskar och andra. Absurt.



Maj
var i början bara fester i parker. Sånt är härligt. Jag glömmer aldrig när vi försökte få Koti Pizza att köra ut pizza åt oss. Och när vi ringde till nummerupplysningen och frågade nummer. Gräset, människorna, luften, kassarna, filtarna, friheten.
Första morsdagen utan att ha någon att fira inföll. Jag fick Playstation av Joel. Tack. Jo och så fick jag den där jävla studenten. Jee hurra.
Jag och Carro festade och var på Ollis där vi träffade Raoul och andra.
Med tre dagar kvar av maj stack vi till Paris, jag, Anna, pappa och Margita. Otroligt fin stad med Eiffeltorn och Mona Lisa och triumfbåge och galen trafik och mysiga gator.



Vi var kvar i Paris ännu i början av juni. Första juni är pappas födelsedag så vi firade honom. Och jag lyckades hitta hjärtasolglasögon som jag i evigheter har letat efter.
Hälsade på broder i Esbo på hemvägen. Minns ännu hur glad jag var. Det kittlade i magen sådär skönt och tryggt, jag fnissade. För lite text. Än en gång trodde jag för mycket.
Ett besök fick jag i alla fall. Och lite björntråd.
Johan som Johan hade fest, jag och Carro drog dit med Joel. I bilen påminde vi honom om att han är världens snällaste Joel.Carro lärde folk hur man skidar på Ollis.
Jag, Carro och Alfred hade en liten minifest hos mig. Doghundboy säger jag bara. Det var en av sommarens roligaste kvällar. Konstigt.
Midsommaren spenderades på soffan i Pensala med en gitarr i famnen. Och i Sunnanvik på en liten fest några dagar innan. Vi blev nästan utkastade på grund av vår kreativitet, Carro och jag. Vi for på Fångad av en sång också. Vi åt jordgubbar och sjöng om bussen som brukar komma kvart i två nere i byn. Det brukar den faktiskt. Robin Hood undrade varför han ens reagerade när jag sa hej Robin Hood. En gubbe bjöd på godis.
Spenderade en vecka i Vörå hos min kusin. Det var en fin vecka. Varmt. Jag solade fram ett hjärta på magen. Vi var till Power Park. Var i Kimo och övade teater. Elias och jag sjöng Svenne Banan. Agnes undrade vem jag var kär i. Ingen var lite konstigt svar, tydligen.


I juli var Carro och jag på Ollis och lurade en kille att vi hade varit i det militära. Och så hittade vi på ett tg-tecken. Var hemhemma länge för syster var hemma från Stockholm.
Rock Perry var bra, vi såg Kurt Cobain bland andra. Sunrise Avenue var jättebra och det var Disco Ensemble också. Alkoholen styrde resten.
Spelade Guitar Hero hos Eaoul. Det var svårt.
Madde var hos mig. Jag frågade henne var nycklarna var och fick svaret "jaanå ja e jo från landi ja så it fövånar e me om ja lämna di i dörin". Dom var i dörren.
Testade Royal med Joel och Bazooka.
Hela juli var nästan bara sprit och fest. Skål.


Augusti öppnade upp med Maxmorevy. Jag har ännu saker därifrån i huvudet. Det fastnade.
Jag började FKF som var, och är, skitbra. Har aldrig tidigare trivts så bra i en skola.
Min lägenhet var plötsligt full av bostadslösa studerande några dagar. De färgade mitt hår. Och plötsligt var jag bra igen en stund. Okej.


I september fyllde jag 19 och det gjorde jag på 1300-talet vid Korsholms vallar.
Jag blev kär i Calle och såg på Idol hela tiden. På Ollis sa en gubbe att jag och Carro är härliga tillsammans. Det lär kul. Jag började bilskola och gjorde där med stan osäker.


I oktober köpte jag Kajs bok. Det var en bra bok. Serne, Carro, Jontta och jag lurade alla vi såg på Ollis att vi var danska. Och körde dit med vampyrbilen.
Dallarn blev stulen men kom på ett mystiskt sätt tillbaka två dagar senare. Det var hemskt att bli så halv. Jag kom som skitstor nyhet på Vasabladets förstasida. Öh.
Skaffade tumplektrum och såg Flickan som lekte med elden. Jag fick ett fint pins och hitttade glasögonen jag länge sökt efter. Pappa och jag for till Stockholm en sista gång innan Anna flyttade hem. Halkade runt på halkbanan och fick ny, världens bästa bilskollärare. Jag har honom att tacka för att jag vågar och vill köra bil idag.


Hälsade på Carro och hennes lägenhet i november. Vi var till Melody för första gången. Sa åt vaktten att jag var 17 år och han släppte in mig. Vi busade med ett kex. Min praktik på Radio X3M började. Det var roligt. Men hemskt att höra sig själv. Carro och jag var VIP vid Fontana på Svenska Talande Klubben. Gillar inte Fontana men det var kul. Peppar och papper. Såg Två ljus i fönstret och plötsligt låg min blogg på Wasa Teaters kaffebord. Firade lillajul med treårskalas.


December
har gett mig körkort, lite mer tålamod, fyra helt fantastiskt roliga julshowsföreställningar, många roliga roadtrippar och en andraplats i Idol åt Sveriges bästa musiker. Jag tackar för det och ser framemot ett nytt år med nya möjligheter. Jag är också glad för att jag har träffat så många nya söta människor. Främst från skolan. Jag nämner inga nanmn men Jossan, Jenny, Simon, Sannah, jag tänker på bland andra er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar