söndag 24 januari 2010

fina fredag skriven på skön söndag.

jag har aldrig förut bott i en lägenhet mitt i stan i januari. det är så fint, slog det mig i fredags när jag kom hem. januarisol är fint. och hela lägenheten är min. jag kan sova. jag kan äta. jag kan sjunga, äta apelsiner, rita, skratta, vad jag vill. för jag är i min lägenhet och det är januari. jag kan gå ut också om jag vill. på fem minuter är jag vid torget. där kan man se på människor. i januari.

annat roligt som hände i fredags:
vi gjorde mat i köket som vanligt. vår köksa är världens bästa och hon heter bibbi. eller bibbslan kallar jag henne. bubblan ibland. namn som börjar på b är roliga att leka med. hur som helst. hon sa på skoj åt oss att hon är hopplös. då säger ida, på fullaste allvar, att "alla e vi hopplös naingang i liivi bibbi". sant så. och ännu en sak;
varje fredag sedan vi började skolan i höstas har ida frågat minst två gånger per dag av bibbi om hon är galen. ingen speciell orsak, ida är bara en sådan som plötsligt kan fråga sånt. i fredags frågade hon såklart det igen. då säger bibbi, på ren och vacker vörådialekt:
jaa ja je he men tå e je meeföött så ja kan it jär naa ååt e
.

undrar om ida frågar igen nästa vecka.

kanske ändå det bästa som hände i fredags:
jag satt vid datorn och ugglade. klockan var någon minut före midnatt. plötsligt pep min mobil till och jag fick meddelande. avsändaren var pappa. texten löd "Har du hört att du får bilskatten tillbaka?" nej, det hade jag inte hört. hurra! mest glad är jag för pappas skull, så som han har kämpat med detta. han borde få halva skatten i lön, min tappre far.

under veckan som kommer ska jag nästan bara leva på apelsin och vindruvor. och jag ska , inte ta bilen, till fysioterapin. usch vad mycket skit jag har ätit i helgen. men ajajaj vad gott popcorn är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar